Abstract | Posebnost LEADER programa čini bliska suradnja i povezanost s ljudima koji žive u ruralnim područjima, vjera u njihove sposobnosti za otkrivanje onoga što najbolje odgovara njihovom okolišu, kulturi, radnim tradicijama i vještinama. Povezivanje na lokalnoj razini spaja ljude kako bi lakše razmjenjivali svoja iskustva i znanja, informirali se i promovirali aktivnosti ruralnog razvoja, pronalazili projektne partnere te stvarali osjećaj pripadnosti jednoj većoj cjelini kao što je lokalna akcijska grupa.Provedba LEADER programa u Republici Hrvatskoj je započela 2013. godine u okviru provedbe mjere 202 pretpristupnog programa IPARD 2007.-2013. Kroz dva natječaja koje je raspisala APPRRR provedba LEADER programa odobreno je za 42 lokalne akcijske grupe kojima je obuhvaćeno 69% površine Republike Hrvatske gdje živi 42% ukupnog stanovništva. LAG-ovima je ukupno u dva ciklusa natječaja bilo na raspolaganju 37.000.000,00 kn, iskoristili su 26.794.853,52 kn (72,4%), neiskorišteno je ostalo 10.205.146,48 kn (27,6%). Lokalnim akcijskim grupama Europska unija je sufinancirala izradu studija za područje LAG-a, usavršavanje i obrazovanje zaposlenika, volontera te članova LAG-a, izradu promidžbenih materijala, organizaciju promotivno-promidžbenih događaja, radionica, seminara i studijskih putovanja za članove i stanovnike LAG-a, plaće za zaposlenike LAG-a, najam ureda i režijske troškove ureda LAG-a te uredsku i računalnu opremu.Može se reći da su sredstva za pokretanje i osnaživanje LAG-ova za sada ili krivo usmjerena ili nedovoljna u odnosu na potrebe ruralnih krajeva Republike Hrvatske, jer LAG-ovi za sada ne vide neki svoj osobiti utjecaj niti na osnivanje novih OPG-a, niti na povećanje radnih mjesta, niti na porast stanovništva. S druge strane LAG-ovi nisu maksimalno iskoristili novčana sredstva koja su im bila na raspolaganju mjerom 202, a značajnije nisu mogli utjecati na navedene parametre zbog prekratkog vremenskog razdoblja svojeg djelovanja i još uvijek nedovoljne prepoznatljivosti njihove uloge u ruralnom području.Generalno se može zaključiti kako LAG-ovi za sada nisu bili uspješni u korištenju mjera ruralnog razvoja, a njihov značajniji utjecaj na ruralni razvoj može se očekivati po završetku mjere 19 koja traje do 2020. godine, pri čemu se očekuje da će ruralna područja postati poželjna i ugodna mjesta za život, rad i boravak, što bi podrazumijevalo značajan porast stanovništva. |
Abstract (english) | The specificity of the LEADER program is close cooperation and connection with the people who live in rural areas, faith in their ability to discover what best suits their environment, culture, working traditions and skills. Connecting locally connects people to easily share their experiences and knowledge, inform and promote rural development activities, finding project partners, and creating a sense of belonging to a greater whole, as well as local action groups.The implementation of the LEADER program in Croatia began in 2013 in the framework of implementation of the measure 202 IPARD pre-accession program 2007th to 2013th Through two tenders announced by the Paying Agency implementation of the LEADER program was approved by 42 local action groups which comprised 69% of the Croatian area, where he lives 42% of the total population. LAGs in total in two cycles contest was available 37,000,000.00 kn, took advantage of 26,794,853.52 kn (72.4%), remained unused 10,205,146.48 kn (27.6%). Local action groups, the European Union has sponsored the study for the area of the LAG, training and education of employees, volunteers and members of the LAG, preparation of promotional material, the organization of promotional and advertising events, workshops, seminars and study tours for members and residents of the LAG , salaries for employees of the LAG, office rent and overheads office LAG and office and computer equipment.It can be said that the funds for start-up and strengthening of LAGs for now or misdirected or insufficient compared to the needs of rural areas in the Republic of Croatian, as LAGs for now do not see some of your special effect either on the establishment of new farmer, nor to increase jobs, nor to increase the population. On the other hand LAGs did not maximize the use of the funds that they were available to measure 202, a significantly could affect these parameters due to too short a period of its operation and is still insufficient recognition of their role in the rural area.In general it can be concluded that LAGs have not yet been successful in the use of rural development measures, and their significant impact on rural development can be expected by the end of measure 19, which runs until 2020, where it is expected that rural areas become desirable and pleasant places to live, work and stay, which would imply a significant increase in the population. |